Veszélyben hatvanötezer tehervonat

Az állami támogatás jelenlegi szintje mellett további támogatásra van szükség, mert masszívan ráfizetéses a hazai vasúti árufuvarozás csaknem negyedét kitevő, zuhanó részarányú, de kulcsfontosságú – mintegy 700 céget kiszolgáló – szegmense, az egyes kocsis fuvarozás. Ha a támogatási rendszer nem változik, két éven belül veszélybe kerül ez a szállítási mód, amelynek a kiesését csak évi 300 ezer kamionnal lehetne pótolni.

Két éven belül veszélybe kerülhet a hazai vasúti árufuvarozás három alapvető formájából a legsérülékenyebb, az úgynevezett egyes kocsis fuvarozás, ha nem kap célzott állami támogatást – tájékoztatta a Világgazdaságot a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület.

Az egyes kocsis szolgáltatás költségei azért magasabbak az irányvonatokénál, mert szerelvényeit az útjuk során többször meg kell bontani a már megérkezett, illetve újként érkező kocsik le- és rákapcsolása miatt.

Ugyanakkor az egyes – más néven szórt – kocsirendszerben továbbítják a hazai vasúti áru 20-25 százalékát, azaz évi 12 millió tonnát, így ezen múlik mintegy hétszáz magyarországi vállalat kiszolgálása is.
Az e szolgáltatással ellátott társaságok jelentős hányada kis- és középvállalkozás, de szórt kocsis rendszerben jutnak hozzá a küldeményekhez a stratégiai nagyvállalatok is.

Mivel a szórt kocsik továbbítása nemzeti érdek, a tevékenységet az állam támogatja, azonban a jelenlegi támogatási rendszer anomáliái miatt az egyes kocsis fuvarozásban érdekelt vállalatok ennek csak egy részét tudják kihasználni.

-Világgazdaság Online-